‘Ooit gehoord van ISO 9001?’, vroeg ik aan een goede relatie. Hij schudde het hoofd. ‘En de HACCP?’ Hij knikte: ‘Dat is, als ik mij niet vergis, een Russische basketbalploeg.’ Bijna goed. Net als de NEN-4000 hebben we het over een bedrijfscertificaat waaruit blijkt dat je als ondernemer de zaken goed voor elkaar hebt.
‘Maar waarom begin je hier over?’, vroeg hij. ‘Omdat een goede bezoekersregistratie verplicht is volgens deze normeringen. Daarom.’ Ik ging verder met mijn verhaal. ‘Die normeringen waar ik het over had, daar zijn er heel veel van. Voor veel verschillende bedrijfssectoren. Je bent als bedrijf lekker bezig, de zaken lopen voorspoedig maar op een gegeven moment wil je verder, wil je meer.’ Hij knikte. ‘Je wilt je bedrijf professionaliseren, op alle fronten, om aan die kwaliteitstoetsing te voldoen. Zodat je die zegel op je deur kan plakken. En daarvoor moet je heel veel processen in orde hebben.’ ‘Net als in de veehouderij?’ ‘Om maar wat te noemen. Daar moet alles netjes en hygiënisch zijn. En als je dan een keurmerk hebt kun je zeggen: zo doen wij het, hier is alles perfect in orde. Of bij de McDonalds. Die werken met hun BigMac ook volgens een normering. Dan weet je als consument of winkelier bij een groothandel: dit bedrijf werkt op een verantwoorde manier. Ook IT bedrijven of zaken waar veiligheid en privacy belangrijke aspecten zijn, werken volgens normeringen en certificaten. En een van de aspecten binnen die normeringen is een gesloten bezoekersregistratie. Het liefst digitaal via een iPad, zoals DigiReceptie, waarna alle gegevens realtime inzichtelijk zijn.’ Mijn vriend begon te lachen. ‘Dus daar wilde je naartoe! Jij wil gewoon mij onder de neus wrijven dat ik aan de digitale bezoekersregistratie moet.’ ‘Je moet niets. Het is alleen van groot belang dat als je steeds professioneler wilt opereren, je moet stoppen met die A4-tjes met die onleesbare krabbels die zoek raken. Wil je goed gecertificeerd zijn dan moet je een heldere bezoekersregistratie kunnen overleggen. Als je toch bezig bent om met je bedrijf al je processen zo mooi mogelijk te laten verlopen, dan is digitale registratie een verplicht nummer voor het hele traject dat je volgt. Kijk maar eens naar de maatgevende factoren bij bedrijfshulpverlening. Daarin staat dat informatie over ‘het aantal aanwezige werknemers en anderen, inclusief de tijdstippen waarop zij aanwezig zijn’ goed georganiseerd moet zijn. ‘Is dat dan verplicht?’ Ik antwoordde: ‘Nee, maar dat wordt het wel als je een normering, een toets wilt halen waaruit blijkt dat je jouw zaken goed voor elkaar hebt. En een onderdeel is: een besloten, digitale bezoekersregistratie. Zo kun je online zien wie er in het pand is bij calamiteiten. Net zo belangrijk als nooduitgang-bordjes en brandslangen.’ ‘Verkoop je die dan ook, brandslangen?’ ‘O zeker’, grapte ik. ‘Heb er net nog een paar verkocht aan die Russische basketbalploeg…’
Mike van Dijk – DigiReceptie Bezoekersregistratie